Thursday, 22 December 2011

Oh wow ! yummeayhhh !

Assalamualaikum n hye untuk reader(s). hope korang rasa gajus gojes hari ni n bile2 pon lah !


aku saje nak buat entry ni hari ni. aku nak menceceh tentang COKLAT. aku minat jugak, tapi tak obses sangat la. makan bile mengidam teringin je. back in my school days, aku tengok ramai yang minat sangat. especially kaum hawa, macam aku ! hehe.


untuk chocoholic, aku rasa korang patut kenal2 dulu ngan coklat ni. latarbelakang mereke2 yang kamu telan la ye senang cerita. yela kan , sedap makan tapi tak kenal cam tak best pulak. hehe ~



sejarah coklat start di Mesoamerika. coklat yang ditapai, dipanggang n kacang tanah koko theobroma boleh dikesan oleh orang2 pre-olmec dengan bukti kewujudan minuman koko. 


kemudian orang eropah menambah susu dan gula halus iaitu dua bahan yang tak diketahui oleh mexicans. coklat tak pernah diterapkan dalam diet umum sebaliknya sebagai pencuci mulut saja. dalam abad ke-19 britain, JOHN CADBURY wujudkan proses emulsifikasi untuk nak buat coklat pepejal yang moden.


see. diorang pon dah tau minum hot chocolate. terasa macam kuno disini. tettt !


dah tau sikit2 kan? jum kite tengok gambo2 yang boleh kecurkan korang. tadah sebaldi air liur tu penoh rasanya. boleh siram pokok bunge. haha ! okay, ini tidak kelakar. cam selekeh gitu.


uh oh, terliur.


hehe,bahaya ! beware of crocodile


stoberi celup coklat !
















satay terbaru abad ini.....





comel.. grrrrammnye !








air terjun.. coklat lagi dan lagi..


coklat bentuk kasut. ohsome !








lap air liur tu. malu orang tengok. sangat mouth-watering. sile beli sendiri kalau nak. sekian.


coklat ape yang korang suke ? ape pon yang korang suke as long nama dia stil 'COKLAT'  tetap ada baik n buruknya. aku nak share sikit pros and cons of eating chocs.


PROs :

1. coklat mengandungi ANTIOKSIDAN. antioksidan boleh meneutralkan tindak balas kimia merbahaya yang berlaku dalam badan dan ketika terdedah kepada pencemaran.


2. coklat boleh meLANCARkan peredaran darah. sesetengah orang yang makan coklat gelap perasan yang tekanan darah diorang turun lepas makan coklat tu tiap hari. 




3. boleh membuat korang rasa TENANG. bende alah ni boleh menaikkan tahap sesetengah bahan kimia baik yg ada dalam otak. termasuk mood-altering chemicals ,  phenylethylalanine n anandamide yg boleh menaikkan tahap keyakinan diri korang. so, kalau korang baru break up ngan encik pakwe / cik makwe , tensyen dsb, sangat disarankan makan coklat ok ! at least takde la terbuat kerje bodoh pulak nanti. 


kami telah gumbira sakan selepas makan cekolat


CONs :

1. boleh jadi OBES. sebab tu la orang diet memang takkan sentuh makanan ni. kat dalam coklat ada perisa tambahan yg sangat powerful sampai boleh jahanamkan diet korang. kalau dalam seminggu tu nak lepas gian sekali2 takpe. takut la mati kempunan kang. hee~


makanlah coklat untuk kegemukan sejagat.

2. cepatkan pereputan GIGI. ha, ni selalu jadi dekat budak2 kecik. ce tengok gigi diorang. ada setengah budak kalau dia senyum memang boleh nampak rongaks nye tu. muahaha. macam cousin aku, rongak2 pon tembam weh ! coklat kan manis, so kalau makan banyak sangat, the gigi will rontok semua. hehe.


ok, tu la serbe sikit pasal baik n buruk coklat. nak tau lagi just google jek. 



p/s : aku harap korang enjoy dengan entry aku yang tak seberapa ni. segala info n gambo aku dapat dari abang google. chill !








0 orang buat demo: