Friday, 20 January 2012

impression itu pentings.

assalamualaikum. 


hahaha ( gelak bangge smbel cekak pinggang ), lihatlah dunie ! aku dah jadi pompuan !


tajuk entry aku ni aku nganjing someone sebenonye. cikgu bm aku masa form 4 dulu. dia selalu cakap, " impression itu penting ! ". aku pon tak paham, padahal nak buat karangan je tu. kene impression segala bagai. layan jela. pastu time dengar cite dia nak pindah, rasa macam banyak gile buat dose ngan dia. haha. then baru kitorang tau dia suruh buat itu ini untuk our own good jugak. yang tak boleh blah, budak yang selalu kutok2 dia boleh nangis gile gaban time ari dia nak pindah tu. setengah mati aku gelakkan dia. haha. 


back to the tajuk la kan. mak aku selalu cakap pompuan tak boleh pandang remeh soal impression ni. dulu aku selalu cakap gini, " buruk2 kat luar, tapi kat dalam mau kasik baik maa ". tapi bile pikir2 balik macam dah tak relevan pulak. fitrah semua orang la kan suka tengok bende cantik. kalau kak fatin liyana yang gojes gila tu lalu depan aku, memang konfem aku usha dia sampai out of the frame. terasa seperti lesbian sebentar. haha. 


penting untuk korang dress up kemas2 without jadik skema. orang mat saleh cakap, breathtaking. :). mekap pong natural2 je kan. meh aku share sikit camne nak buang bintik2 itam kat muke. masker muke tau ni !


all u need are:
1. beras kunyit
2. kunyit hidup
2. lemon / limau nipis
3. madu 
4. plain water


firstly, beras kunyit tu korang goreng. tapi goreng jangan taruk minyak ! nanti jadik beras 
goreng ! erk ~ goreng dengan kunyit hidup tu sekali. bile beras tu dah jadi kaler cam perang2 camtu korang dah boleh angkat dah. 


second, tunggu sejuk sikit. lepas tu, korang kena hancurkan beras tuh jadi macam serbuk. yela, takkan nak men baling2 beras tu kat muke macam tepung tawar. hampeh tak jadik pape nanti. haha. korang boleh kisar beras n kunyit tu kat dalam blender or nak tumbuk gune lesung batu. 


thirdly, kalau nak terus pakai masker tu, letak la perahan lemon / limau nipis tu dengan madu n plain water sikit. jangan letak sampai jadik cair macam kuah asam rebus tau ! limau boleh kecikkan liang pori, madu boleh elak kena jangkitan bakteria. taruk kat muke macam biase. takleh cakap2, senyum2 kambing sume memang tak boleh ! nanti kedut ! hehe. tunggu sampai kering n boleh la basuh. bila nak basuh tu, urut2 la muke tu dulu ngan mask tu k.


so, masker ni function nye banyak. boleh haluskan kulit muke sebab kite gune beras. ni kire nye macam skrub kasar la. sebab dia bukan sepenuhnya jadik air. so bile pakai skrub kasar camni, tak boleh gosok kasar kat muke kuat2. nanti kulit nye boleh injured. 


p/s: aku dah lama gune mask ni. :)

0 orang buat demo: