Sunday, 1 April 2012

Makanan yg boleh buat kulit muka blink - blink.

hai peeps. 


mulus


korang tak payah bazir2 duet beli simply siti or jamu mak dara kalau nak cantik. cukup dengan beli makanan2 kat bawah ni, n korang masukkan dalam mulut, kunyah, telan n tengok la hasilnya dalam. . .errr. .namploh saat ? * bunyi cengkerik


1. salad

6 helai daun salad cukup untuk tampung 100 % bekalan vitamin A harian untuk badan kita. salad berfungsi untuk meremajakan kulit ohsem korang sambil meningkatkan pergantian sel kulit. kalium yg terdapat dalam salad akan menambah zat kulit dan dan meningkatkan penyerapan oksigen dengan cara memperbaiki aliran darah.




2. tomato


tomato memang sedap ! geram gila kalau nampak tomato banyak2 tu, cantik sangat kulit dia. kajian menunjukkan peserta yg makan 5 sudu pasta tomato kaya lycopene setiap hari selama 3 bulan mempunyai 25 % lebih banyak kadar pelindungan daripada sinaran matahari. tomato jugak boleh elakkan kulit daripada kendur sebab tomato kaya dengan kolagen. kalau selalu guna tomato ni untuk buat masker muka, muka korang akan nampak kemerah - merahan semula jadi. blushing gitteww.




3. strawberi


1 cawan stroberi memberikan 130 % vitamin C iaitu zat yg diperlukan untuk meningkatkan pengeluaran serat kolagen. semakin banyak vitamin C , maka semakin sikit garis2 yg muncul di permukaan kulit. kekurangan vitamin C akan menghasilkan kulit yg kering serta kendur. dah tak blink2 dah. 




4. epal 


quercetin, antioksida yg banyak terkandung dalam epal berfungsi untuk mengelakkan melindungi kulit daripada sinaran berbahaya UVB yg akan menyebabkan berlakunya kanser kulit.




5. soya 


sebuah kajian menunjukkan kedutan dan garis2 halus akan meningkat apabila seorang wanita berumur di akhir 30 dan 40-an. kita digalakkan memakan makanan yg tinggi isoflavon soya yg dikenali sebagai aglycone seperti tempe. kalau nak consume soya banyak2 pun tak bagus sangat sebab from ape yg aku dengar, soya boleh sebabkan alahan. 




6. telur


lutein dan zeaxanthin iaitu 2 zat yg terkandung dalam telur boleh mengelakkan kerosakan kulit akibat sinaran UV. telur jugak boleh buatkan kulit tegang, lembut n lembap.




so, nak kulit ohsem ? consume la makanan2 kat atas ni !




credit to: Remaja


0 orang buat demo: